vrijdag 7 februari 2014

een rondje rotterdam


De Art Rotterdam Week in anderhalve dag doen is natuurlijk onmogelijk, maar we komen een heel eind...

1. Perpetuum Mobile @ Garage Rotterdam
Het allereerste werk dat we zien op deze kunst-odyssee kennen we maar al te goed, namelijk het spookje van Peter Zegveld dat tijdens de tweede Polderlicht@home in een Watergraafsmeerse slaapkamer te zien en te horen was. Grote Man Zegveld is zelf aanwezig en toont ons vol trots zijn meest recente 'kindje': een schattig, vogelachtig gevalletje op pootjes dat ronddraait op een plateautje. Het is het kleinste onderdeel van een imposante tentoonstelling vol draaiende, kronkelende, steunende, blazende en puffende kunst van monumentale proporties van Peter Zegveld, Tim Hoefnagels (die vorig jaar in onze Inkijk-galerie een zelfde type ronddraaiend geval exposeerde) en de geweldige Zoro Feigl, met wie we mogelijk/hopelijk binnenkort gaan samenwerken...

2. Raw Art Fair @ Cruise Terminal
De eerste editie van kunstbeurs Raw, twee jaar geleden, ging gepaard met een enorme expositie van theatraal aangelichte sculpturen en installaties in een donkere, ijskoude hal. Inderdaad: rauw! Vorig jaar was de begeleidende, aan China gewijde expositie minstens zo boeiend, zij het wat minder rauw. Dit jaar is er van een expositie noch van enige rauwheid sprake en is Raw -helaas- een kunstbeurs zoals velen. En hoewel er zat goed spul te zien is, zijn we toch een beetje teleurgesteld. We komen immers niet voor leuke koop-kunst... spannende installaties willen we zien!

3. The Opaque Palace @ TENT
Anne Wenzel maakt theatrale keramieken borstbeelden, grafkransen, pompeuze plantenbakken met dito bloemboeketten, prijsbekers: 'sier'-objecten die te maken hebben met het vieren en/of herdenken van helden, overwinningen, eer, nationalisme... Wenzel is van Duitse afkomst en schroomt niet om met haar werk te verwijzen naar de zwartste pagina's in de geschiedenis van haar land. De objecten zijn soms gruwelijk vervormd (hoe dóet ze dat in 's hemelsnaam?) en ogen verontrustend, dramatisch, Teutoons, gothic. De serie mismaakte borstbeelden van onherkenbare notabelen is uiterst indrukwekkend, en het verkoolde 'Schwarzwald' op een laagje water (Silent Landscape) nog veel meer. Deze magnifieke maar loodzware solo-expositie wordt geopend met en prettig gerelativeerd door de niet-meer-zo-Neue Deutsche Welle van het charmant rammelende punkpopgezelschap Lulu... en de nodige biertjes. 

4. Eerbetoon aan een Avenue @ Coolsingel
Dertien videoprojecties, van tientallen jaren oud tot heel recent, van internationale kunstenaars zijn verspreid over de Coolsingel. Het is inmiddels laat en het regent maar we moeten er tóch aan geloven... Van de dertien werken vinden we er na enig zoeken een kleine tien. De beste/leukste/charmantste is Paralysed van de Deense Klara Lidén, waarin een morsige jonge vrouw een wilde dans opvoert in het gangpas en op de banken van een rijdende, nog véél morsigere metrocoupé. Ze gaat steeds meer 'los' en schreeuwt steeds harder, maar de overige passagiers lijkt het amper te deren...

5. Verliebte Seefahrer & lachende Künstler @ Stoombok Simson, Havenmuseum
De locatie is magnifiek: het nog volledig oorspronkelijke (houten!) binnenste van een enorme drijvende hijskraan uit 1958, gemaakt om wrakken en bijvoorbeeld brugdelen (tot maar liefst 1800 ton) in, uit en over het water te hijsen. In de slaapvertrekken, de kantine en de machinekamer staan zestig kleine tot zeer kleine kunstwerkjes (schilderijen, grafiek, gedichten, foto's en objecten) verspreid, voor het overgrote deel gemaakt door docenten en studenten van de Berlijnse Kunsthochschule Weissensee, en zonder uitzondering handelend over het thema 'verliefdheid'. De werkjes gaan een relatie aan met de vele scheepskaarten en -afbeeldingen in de vertrekken van de bemanning, en met de talloze gereedschappen, kettingen en touwen in de machinekamer. Waar de grens tussen 'authentiek' en 'kunst' vervaagt is deze intieme expositie op zijn best.

6. Tec Art @ Feniksloods
Onze vrienden van PlanetArt zijn neergestreken op Katendrecht, in diezelfde loods waar twee jaar geleden de eerste (en beste) aflevering van Raw plaatsvond. Zo duister als die eerste Raw was, zo duister is Tec Art nu. We wagen ons in een luidruchtige kakofonie van noise, breakbeats en punk, en zien video-installaties, (licht-)sculpturen, laserinstallaties, robotica, virtual reality en andere technologische kunst met een sfeer van controverse, revolutie en verzet, de nodige shock value en gelukkig ook relativerende humor. Van Teun Castelein's Allah-kledinglijn (met "Allah For All, All For Allah" als tagline) en een geinige videoclip van The Geert Wilders tot het échte verzetswerk van Femen en Pussy Riot; het kan allemaal in deze heerlijke, stiekem goed gestructueerde chaos.

Op de foto's boven: Peter Zegveld en zijn laatste 'kindje' | Kinetisch werk van Tim Hoefnagels (links) en Peter Zegveld | Borstbeeld van Anne Wenzel
Onder: Silent Landscape van Anne Wenzel | Sculptuur van Jelle de Graaf bij Tec Art